Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gorzycach
Data wytworzenia: | 2022-05-07 21:09:18 |
---|---|
Redaktor: | Chromy Patrycja |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Wiek przedszkolny to doskonały czas na rozwijanie umiejętności językowych. To najintensywniejszy okres rozwoju mowy dziecka, a przez to najlepszy na naukę języków. Dziecko przyswaja je w sposób naturalny, bezproblemowo kształcąc prawidłową wymowę i akcent. Im wcześniej dzieci rozpoczynają kontakt z językiem obcym, tym łatwiej przychodzi im jego nauka, zwiększają się również szanse, że będą się nim swobodnie posługiwać w przyszłości.
Podobnie jest z dziecięcym umysłem, który jest fascynującym narzędziem do poznawania świata. Od samego urodzenia jest niesamowicie chłonny i plastyczny, gotowy na nabycie wszystkich umiejętności i każdej wiedzy napotykanej w procesie codziennego poznawania świata. Dla umysłu dziecka nie ma nic trudnego, ani nic dziwnego. O każdej porze dnia i nocy jest gotowy do nabywania nowych umiejętności, których potem dziecko może użyć w trakcie interakcji z innymi osobami oraz wykonywania czynności codziennych.
Jednym z najbardziej niesamowitych procesów, które odbywają się w dziecięcym mózgu przed okresem dojrzewania jest proces uczenia się języka. Dziecko, które jest poddane stałej stymulacji językowej, ze skończonej ilości bodźców podświadomie tworzy nieskończony system językowy, służący mu do porozumiewania się z innymi, komunikowania swoich potrzeb i reagowania na potrzeby innych. Dziecko nieświadomie, ale wyjątkowo sprawnie nabywa umiejętności bezbłędnego posługiwania się znaczeniami języka i formułowania poprawnych gramatycznie zdań.
Uczenie się języka w wieku dziecięcym nieodłącznie związane jest z procesem poznawania świata, nazywania go oraz postępującej kategoryzacji. Nie wymaga więc wysiłku, nauki na pamięć, wykonywania ćwiczeń gramatycznych i zdecydowanie nie wymaga tłumaczenia, ponieważ dziecko nie ma na co tłumaczyć swojego pierwszego języka. Wymaga natomiast uwagi poświęconej dziecku przez inne osoby, pozytywnych bodźców, skojarzeń, a po stronie dziecka: chęci porozumiewania się i wyrażania swoich potrzeb.
Umysł dziecięcy jest na tyle plastyczny i pozbawiony ograniczeń, tak łatwo mu poruszać się na granicy niepewności i dedukcji, że jest w stanie równolegle konstruować więcej niż jeden system językowy, z których każdy uznaje za swój własny. Proces nabywania kolejnego języka musi się jednak odbywać w taki sam sposób, jak proces nabywania pierwszego języka: w trakcie znaczących interakcji w czynnościach życia codziennego, kiedy dziecko musi używać go do opisu otaczającej je rzeczywistości i do komunikowania swoich potrzeb.
Drodzy Rodzice:
JĘZYK ANGIELSKI W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM. PROGRAM NAUCZANIA 3,4,5 I 6-LATKÓW.
MAGDALENA SZPOTOWICZ, MAŁGORZATA SZULC-KURPASKA