- szyszki, kamienie, muszelki, piasek, kasztany, żołędzie,
- groch, fasola, kasza, ryż
- woda
- gazety, papier z niszczarki, papier toaletowy, folia aluminiowa
- piórka, waciki, wata,
- folia bąbelkowa, styropian, korki od butelek,
- kawałki wykładzin i dywaników, wycieraczka,
- różnej grubości papier ścierny,
- stare kafle, panele, sztuczna trawa,
- różnej grubości poduszki,
- materace, karimaty, koce,
- różnorodne materiały i futerka,
- filc, pianki,
- gąbki, dywaniki łazienkowe, maty antypoślizgowe,
- bibuła karbowana i zwykła,druciki kreatywne
- szpatułki, patyczki, słomki,
- kulki żelowe,
- galaretka, kisiel, siemię lniane,
- pianka do golenia, bita śmietana,
- Gelli Baff
- podkładki pod talerze, worki na śmieci, woreczki foliowe,
- trawa, piasek na plaży, rosa,
- guziki, pompony, kawałki włoczki,
- sylikonowe formy na babeczki,
- zgrzane worki wypełnione żelem do kąpieli,
Sensorycznie
4 Czerwca 2020
Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów malucha i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu.
Nowe propozycje zabaw będą się pojawiać co czwartek.
Piasek hydrofobowy
potrzebne materiały:
- piasek,
- impregnat
- szklanka wody
- łyżka.
wykonanie:
Piasek rozsypujemy cienka warstwą na tacce. Następnie psikamy go impregnatem. Czynność powtarzamy kilkukrotnie. Po wyschnięciu mamy gotowy piasek hydrofobowy. :)
Sensoryczna farba
potrzebne materiały
- porcelanowa lub plastikowa miseczka
- pędzelek
- klej biały
- pianka do golenia
- farby plakatowe lub temperowe
wykonanie:
W miseczce mieszamy klej z pianką. Po dokładaym wymieszaniu dodajemy trochę płynnej farby. Gotowe :)
Zabawy z piłką
Dziś zapraszam do ćwiczeń z piłką :)
Ciecz nienewtonowska
Każda zwykła ciecz pod wpływem nacisku łatwo się rozpływa na boki tak jak woda w wannie. Natomiast ciecz nienewtonowska pod wpływem nacisku zmienia swoje właściwości. Zwykle taka ciecz zmienia swoją “twardość” czasami do tego stopnia, że można po niej chodzić. Ważne, aby robić to szybko i mocno naciskać stopami na powierzchnię cieczy. Natomiast w przypadku zabawy dłońmi gdy szybko chwycimy ciecz i zgnieciemy to utworzy się kulka, natomiast zwalniając nacisk, ciecz spłynie nam z dłoni.
potrzebne materiał
- mąka ziemniaczana lub kukurydziana
- woda
- miska
- ewentualnie barwnik
wykonanie
Mieszamy mąkę z wodą. Gotowe :D
Dla bardziej odważnych:
Domowy tor przeszkód
Nie znam dziecka, które nie uwielbiałoby toru przeszkód! Do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać! Zabawa idealna zarówno dla maluszków jak i dla starszych dzieci. Poniżej na filmiku nasz domowy tor przeszkód :)
Woreczki sensoryczne z farbą
Dziś zrobimy woreczki sensoryczne z farbą.
Ta zabawa zajmie nie tylko maluchy. Dla starszaków może być świetnym pretekstem do rozmowy o kolorach. Patrząc na powstałe maziaje można układać też różne historyjki.
potrzebne materiały:
- kolorowe farby
- woreczek strunowy
wykonanie:
Do woreczka strunowego wlej różne kolory farb następnie zamknij szczelnie woreczek. Miłej zabawy :)
Zabawa motoryczna z gumkami
Dziś propozycja zabawy dla kreatywnych przedszkolaków. Trenujemy skupienie uwagi, małą motorykę, poznajemy kolory i figury.
co jest potrzebne?
- gumki recepturki
- pinezki kolorowe
- dynia/tablica korkowa lub inny przedmiot do którego można wbić pinezki
Wykonanie
Kolorowe pinezki dziecko wbija do dyni (lub innego przedmiotu) tworząc różne figury. Kolorowe pinezki łączymy za pomocą gumek w zbiory itp. Po chwili dzieci same zaczynają tworzyć swoje "obrazy". Poniżej krótki filmik z kanału YouTube EWA WOJTAN Moje Dzieci Kreatywnie.
Labirynty dotykowe
potrzebne materiały
- sztywne tekturki lub kawałki kartonu,
- klej na gorąco,
- różne przedmioty o wyczuwalnej strukturze.
jak wykonać?
Na tekturce układamy trasę labiryntu z wybranych przedmiotów doklejając je za pomocą kleju na gorąco. Wykonanie jednego labiryntu zajmuje ok 2-3 minuty. Możemy zrobić kilka mniejszych labiryntów formatu A4 i próbować łączyć je i układać w jeden duży, lub bawić się każdym osobno porównując je. Możemy również ułożyć różne struktury jako jeden labirynt na dużym kartonie.
Po więcej inspiracji zapraszam na bloga "Moje dzieci kreatywnie" (link poniżej)
Sensoryczne gniotki
Opcji na gniotki jest całkiem sporo. Najbardziej klasyczna jest z mąką ziemniaczaną lub zwykłą. W ramach eksperymentów wypełniałam je różnym sypkimi produktami od ryżu, kasz po kulki hydrożelowe.
Zabieramy się do dzieła!
Potrzebne materiały:
- balony;
- wypełnienie - mąka, ryż, kasza itp.
- flamaster;
- lejek bądź szklanka;
- włóczka - opcjonalnie.
Krok po kroku
Balon włóż do lejka lub naciągnij na szklankę. Tym razem wypróbowałam opcję drugą. Wsyp do środka balonu mąkę lub ryż, kaszę, groch, koraliki itp. Zawiąż balon i GOTOWE!
Aby gniotek był większy można do butelki plastikowej nasypać tego czym chcemy aby gniotek był wypełniony, balon nadmuchać i nałożyć na szyjkę butelki. Teraz już tylko wystarczy ostrożnie obrócić butelkę z balonem i przesypać zawartość. Przy ściąganiu balona trzeba uważać aby zawartość się nie wysypała. Zawiązujemy balon i już gniotek gotowy.
Ścieżka dotykowa
Wierszyki masażyki
Dla dzieci starszych:
DINOZAURY - z opisem masażu
Wielkie gady, chyba wiecie? (dociskamy plecy pięściami)
Królowały na tym świecie.
Ostre zęby i pazury, (podszczypujemy / drapiemy plecy)
Pochodziły z kredy, z jury…
Pterozaury latające (muskamy plecy rękami)
Plezjozaury pływające (dociśniętą pięść przesuwamy falistym ruchem)
Stegozaury ostre kolce (uciskamy plecy palcami)
A T-rex robił CHAP! (udajemy, że zjadamy dziecko)
Zauropody - ciężkie nogi (dociskamy plecy pięściami)
Triceratops miał trzy rogi (uciskamy 3 palcami)
Velociraptor szybko biegał (palce przebiegają szybko po plecach i głowie)
A T-rex robił CHAP! (udajemy, że zjadamy dziecko)
(źródło: www.charezinska.pl)
Dla maluszków:
Dino z opisem masowania
Ma pazury do drapania, (drapiemy plecy)
Silny ogon do machania, (przesuwamy ręką po plecach)
Wielką paszczę do łapania (podszczypujemy dłońmi plecy)
Dino robi: CHAP, CHAP, CHAP! (udajemy, że zjadamy dziecko)
(źródło: www.charezinska.pl)