Gimnastyka buzi i języka

Zajecia w grupie będą odbywały się 1 razy w tygodniu po 30 minut.

  • Nutki – poniedziałe 13:00 – 13:30
  • Smerfy – wtorek 13:00 – 13:30
  • Biedronki – środa 8:30 – 9:00

Będą miały charakter zabawowy przez co będą atrakcyjne dla dzieci.

Zajęcia będzie prowadzić pani Patrycja Chromy – nauczyciel wychowania przedszkolnego/ terapeuta.

Podane tematy są propozycjami i mogą ulec zmianie w trakcie trwania roku szkolnego.

  • Co pomaga nam ładnie mówić?

Ćwiczenia mające na celu uświadomienie dzieciom warunków poprawnej wymowy: poprawne oddychanie [wdech nosem, wydech ustami, mówimy na wydechu], dobrze działający słuch oraz sprawna buzia [aparat artykulacyjny]. Ćwiczenia oddechowe z gazetą, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia artykulacyjne. Podsumowanie: co ćwiczyliśmy i czemu to służy.

  • Jesienne szmery i szelesty

Ćwiczenie pionizacji języka – opowiadanie o jesiennym spacerze, szumienie drzew, usprawnianie wymowy głoski [š], dary jesieni – dopasowywanie owoców jesieni do liści [szyszki, żołędzie, kasztany, jarzębina], „czarodziejski kosz” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów [żołędzie, kasztany, szyszki, liście, igły świerku, owoce jarzębiny], listki – ćwiczenie oddechowe.

  • Jesienny spacer

Rozwijanie zasobu słownictwa określenia do słów „pada deszcz”, nauka wiersza D. Gellner „Wiatr”, ćwiczenie koordynacji słuchowo- ruchowej, kałuża – wyklaskiwanie rytmu, chodzenie do wyklaskiwanego rytmu, grzybki – ćwiczenie ruchowo – oddechowe, ćwiczenie oddechowe „deszczowy dzień”.

  • Robot poznaje zwierzątka

Podział wyrazów na sylaby, układanie prostych zdań, ćwiczenie pamięci. Zagadki- odpowiedzi udzielamy sylabami.

  • Mówimy jak robot

Podział wyrazów na sylaby, liczenie z ilu sylab składają się słowa [porządkowanie obrazków wg liczby sylab do cyfr], imiona dzieci i proste zdania. Prowadzący mówi słowo – dzieci układają przed sobą tyle kasztanów ile słowo ma sylab, mówienie na jednym oddechu jak największej liczby słów – nazw obrazków użytych w poprzednim ćwiczeniu- wydłużanie fazy wydechu.

  • Raz do kotów psotny pies…

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [s], wyszukiwanie wyrazów z ćwiczoną głoską, nauka wiersza, rozwijanie zasobu słownictwa. Zabawa „balonik” [ dzieci stoją w kole, wdech nosem, wydech buzią i rozszerzamy koło – potem dziurka, dzieci mówią „sss…” i koło się zmniejsza], detektyw – ćwiczenie słuchowe – w jakim słowie słychać głoskę [s]. Wiersz D. Krupa „SMS”.

Zabawa: Idzie wąż, idzie wąż; rośnie wciąż, rośnie wciąż! [Imię dziecka] węża się nie boi i dlatego za nim stoi. Długi jest ten wąż sssss….. Dzieci kolejno dołączają do zabawy tworząc węża.

  • Zagadkowe- zagadki

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [z], ćwiczenie artykulacyjne – opowiadanie, odgadywanie zagadek z głoską [z] – rywalizacja w grupach, rozwijanie zasobu słownictwa, współpraca w grupach – „wszyscy razem” dzieci układają z własnych ciał zadany obrazek: np.: lina, słońce, tunel, piłka, mięciutka chmurka, pociąg towarowy.

  • Co masz w worku Mikołaju?

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [c], ćwiczenia artykulacyjne z Mikołajem, praca w grupach: rysowanie obrazków zawierających w swojej nazwie głoskę [c] w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, rozwijanie zasobu słownictwa, praca w grupach- pantomima.

  • Rodziny słów

Rozwijanie świadomości fonologicznej, wprowadzenie pojęcia „rodzina słów”, wzbogacanie zasobu słownictwa, układanie zdań.

Odgadywanie zagadek związanych z Bożym Narodzeniem, układanie zdań- liczenie słów w zdaniach, ćwiczenie koordynacji słuchowo- ruchowej, poszerzanie zasobu słów: „Piernikowy ludzik”.

  • Co zwierzątka robią zimą?

Wprowadzenie opozycji głoska dźwięczna- bezdźwięczna, doskonaleniem procesów analizy i syntezy słuchowej – wyróżnianie głoski znajdującej się w nagłosie wyrazu.

  • Zimowy wiatr

Ćwiczenie uwagi słuchowej, rozpoznawanie wcześniej prezentowanych dźwięków, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, zabawa ruchowa.

  • Świat bajek

Ćwiczenia artykulacyjne – bajeczka logopedyczna, zabawa „kareta” – ćwiczenie percepcji słuchowej, uwagi i szybkości reagowania na dźwięki, wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [k] i [g] – powtarzanie sylab z głoskami [k] i [g] przed lusterkami, wyszukiwanie przedmiotów w sali z ćwiczonymi głoskami.

  • Myszka Agnieszka

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [š], ćwiczenie pionizacji języka, losowanie obrazków z głoską [sz] i samodzielne układanie zagadek, nauka wiersza D. Krupa „Szara myszka”, ćwiczenie dojrzałego sposobu połykania, zabawa „mistrz słówek”.

  • Żółta żaba

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [ž], ćwiczenia artykulacyjne – opowiadanie o żabce, ćwiczenie oddechowe: żabka na brzuchu, zagadki do słów z głoską [ž], rozwijanie zasobu słownictwa.

  • Czarodziejska czapka

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski [č], rozpoznawanie przedmiotów po kształcie.

  • 1, 2, 3- liczysz ty!

Rozgrzewka – gimnastyka języka w rytm odliczania, zabawy kształtujące uwagę słuchową, zabawa „jeden raz, dwa razy, trzy razy..” szarfy- dzieci podchodzą kolejno do szarf i skaczą mówiąc „1 jeden raz, 2 – dwa razy, 3 – trzy razy… kto się nie pomyli jest mistrzem liczenia:) ćwiczenie koordynacji słuchowo- ruchowej, rywalizacja w grupach – zabawa z obrazkami określanie położenia języka przy wymowie głosek.

  • Wiosenny spacer dzieci

Ćwiczenia artykulacyjne, nauka wiersza- wyrazy dźwiękonaśladowcze- uzupełnianie nimi treści wierszyka.

  • Wielkanocne pisanki i baranki

Wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek wybuchowych, różnicowanie [p: b], ćwiczenie dojrzałego sposobu połykania i ćwiczenia oddechowe.

  • Szary, żółty i czerwony…

Różnicowanie głosek szumiących, wyróżnianie cech szczególny głosek [š, ž, č], ćwiczenie pamięci słuchowej.

  • Co porwał wiatr?

Zabawa „dzień dobry”, różnicowanie głosek syczących i szumiących – podział obrazków na zbiory, rozwijanie zasobu słownictwa, wspólne wymyślanie historyjki do wylosowanych obrazków, dopowiadanie słowa na głoskę rozpoczynającą nazwę wylosowanego obrazka, zabawa „co porwał wiatr” – ćwiczenie pamięci połączone z doskonaleniem procesów analizy i syntezy słuchowej.

  • Dziadzio Mrok i deszcz

Rozwijanie zasobu słownictwa, ćwiczenia artykulacyjne połączone z ćwiczeniami ruchowymi, nauka wiersza.

  • Ptaki i ich piórka

Rozwijanie zasobu słownictwa, ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.

  • Zabawy z rymami

Rozwijanie świadomości fonologicznej, wyszukiwanie rymów i tworzenie własnych, rozwijanie zasobu słownictwa. Rysowany wierszyk „Misio” – wyszukiwanie rymów w nim, wybrane zadania z książki A. Maurer Dźwięki mowy. Praca indywidualna i w grupach.

  • Urodziny Renaty

Ćwiczenia usprawniające prawidłową wymowę głoski [r], wyszukiwanie rymów, ćwiczenie uwagi i szybkości reagowania na dźwięki.

  • Piracka wyprawa po skarb

Ćwiczenia usprawniające prawidłową wymowę głoski [r] w formie zadań przeplatanych fabularyzowanym opowiadaniem o piratach.

  • Poranek na łące z żabkami i bocianami

Ćwiczenia artykulacyjne połączone z ćwiczeniami ruchowymi, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i dojrzałego sposobu połykania, rozwijanie zasobu słownictwa.

  • Witajcie wakacje!

Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe, opowiadanie historyjki obrazkowej o zasadach bezpieczeństwa w czasie wakacyjnego odpoczynku.

  • Straszny Staszek

Zapasowy temat – różnicowanie [s-sz], zabawa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi i oddechowymi – podróż Strasznego Staszka, zabawa słuchowa – klaśnij gdy usłyszysz poprawnie wypowiedziane słowo, podział obrazków na zbiory, rysowanie rzeczy z głoskami [s] i [sz] wg kategorii: jedzenie, ubranie, pojazd, zwierzę, roślina.

Bibliografia do zajęć:

do góry