Egzamin ósmoklasisty

Egzamin ósmoklasisty

Terminy egzaminu w roku szkolnym 2024/2025

Centralna Komisja Egzaminacyjna wydała komunikat w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty oraz maturalnego w 2024 r.

Komunikat Dyrektora CKE z dnia 20 sierpnia 2024 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty oraz maturalnego w 2025 r. określa terminy główne, dodatkowe oraz poprawkowe egzaminów w nowym roku szkolnym.

Egzamin ósmoklasisty
Zgodnie z opublikowanym na stronie CKE harmonogramem, egzaminy ósmoklasistów odbędą się w drugiej połowie maja:
- język polski - wtorek, 13 maja 2025 r., godz. 9:00 (120 minut),
- matematyka - środa, 14 maja 2025 r., godz. 9:00 (100 minut),
- język obcy nowożytny - czwartek, 15 maja 2025 r., godz. 9:00 (90 minut).

 

Terminy dodatkowe egzaminu ósmoklasisty:
- 12 czerwca 2025 r.,  godz. 9:00 - język polski,
- 13 czerwca 2025 r.,  godz. 9:00 - matematyka,
- 14 czerwca 2025 r.,  godz. 9:00 - język obcy nowożytny.

Ósmoklasiści podchodzący do egzaminu w maju oraz w czerwcu poznają wyniki swoich prac 3 lipca 2025 r.

 

Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty można znaleźć na stronach CKE

Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I-VIII. Po raz pierwszy egzamin został przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019.

 

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.

W latach 2024-2025 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

  1. języka polskiego
  2. matematyki
  3. języka obcego nowożytnego

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

  1. języka polskiego
  2. matematyki
  3. języka obcego nowożytnego
  4. jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia. 

 

PRZEBIEG EGZAMINU ÓSMOKLASISTY

Egzamin odbywa się w kwietniu. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie ‎przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.‎

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:

  1. pierwszego dnia - egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
  2. drugiego dnia - egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
  3. trzeciego dnia - egzamin z języka obcego nowożytnego, a od roku 2022 również egzamin z przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90 minut.

Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę. ‎

Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić ‎i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎ 

Zadania na egzaminie ósmoklasisty

W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). ‎Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów. 

Wyniki i zaświadczenia

W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.

Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania z danego przedmiotu. ‎

Wynik centylowy to odsetek liczby gimnazjalistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy ‎uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający. ‎

Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia ‎‎(wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało ‎‎73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało ‎‎27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami ‎uczniów w całym kraju.‎

Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.‎

Język polski

Jest jednym z obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych na egzaminie ósmoklasisty i na egzaminie maturalnym. Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszych dwóch etapów edukacyjnych (klasy I-VIII).

ZADANIA NA EGZAMINIE

W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte.

  • Zadania zamknięteto takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie.
  • Zadania otwarteto takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się:
    • zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma wyrazami
    • zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia różnych form użytkowych, np. ogłoszenia, zaproszenia, dedykacji
    • zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania.

W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii.
Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji literackich (np. rozumienia sensu utworów), kulturowych (np. interpretacji plakatu), językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).

W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych. Nauczyciel języka polskiego jest zobowiązany do omówienia wszystkich lektur obowiązkowych przed egzaminem ósmoklasisty.

 

  • Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego trwa 120 minut.
  • Podczas egzaminu zdający otrzyma arkusz egzaminacyjny, który będzie się składał z dwóch części.

Pierwsza część będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu:

  1. tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) oraz
  2. tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego).

Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 słów.

Większość zadań w tej części arkusza będzie się odnosić bezpośrednio do ww. tekstów. Wśród zadań w tej części arkusza mogą pojawić się również:

  • zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcję obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp. ORAZ/LUB
  • zadania samodzielne, nieodnoszące się do tekstów wymienionych w pkt a) lub b).

W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród:

  • tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) oraz
  • tematu o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie).

Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie  wybranych przez ucznia.

UWAGI DODATKOWE

  1. Jeżeli wypowiedź w całości jest nie na temat, egzaminator oceni ją na 0 pkt.
  2. Jeżeli w wypowiedzi uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu, za całą wypowiedź egzaminator przyzna 0 pkt.
  3. Jeżeli wypowiedź jest nieczytelna, egzaminator oceni ją na 0 pkt.
  4. Jeżeli wypowiedź nie zawiera w ogóle rozwinięcia (np. uczeń napisał tylko wstęp), egzaminator przyzna 0 pkt w każdym kryterium.
  5. Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej, jest oceniana wyłącznie w kryteriach: realizacji tematu wypowiedzi, elementów twórczych/ elementów retorycznych oraz kompetencji literackich i kulturowych. W pozostałych kryteriach egzaminator przyzna 0 punktów.
  6. Jeżeli wypowiedź jest napisana niesamodzielnie, np. zawiera fragmenty odtworzone z podręcznika, zadania zawartego w arkuszu egzaminacyjnym lub innego źródła, w tym internetowego, lub jest przepisana od innego ucznia, wówczas egzamin z języka polskiego, w przypadku takiego ucznia, zostanie unieważniony.
  7. W ocenie poprawności językowej nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych w wypowiedziach uczniów, którym przyznano takie dostosowanie warunków przeprowadzenia egzaminu, zgodnie z Komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w danym roku szkolnym.
  8. Zabronione jest pisanie wypowiedzi obraźliwych, wulgarnych lub propagujących postępowanie niezgodne z prawem. W przypadku takich wypowiedzi zostanie podjęta indywidualna decyzja dotycząca danej pracy, np. nie zostaną przyznane punkty za styl i język lub cała wypowiedź nie będzie podlegała ocenie.

Matematyka

Matematyka jest jednym z obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych na egzaminie ósmoklasisty i na egzaminie maturalnym.

Egzamin ósmoklasisty z matematyki sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszych dwóch etapów edukacyjnych (klasy I-VIII).

ZADANIA NA EGZAMINIE

W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. 

  1. Egzamin ósmoklasisty z matematyki trwa 100 minut .
  2. W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań.
  3. W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte.
  4. Jako pierwsze zamieszczone będą zadania zamknięte, a po nich - zadania otwarte.
  5. Liczba zadań zamkniętych to 14-16, około 50% maksymalnej ilości punktów. Liczba zadań otwartych: 5-7, około 50% maksymalnej ilości punktów.
  6. Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi).
  7. Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę.
  8. Rysunki - jeżeli trzeba je wykonać - zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.

 

Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Przedstawione przez ucznia rozwiązanie zadania musi obrazować tok rozumowania, zawierać niezbędne rachunki, przekształcenia czy wnioski.

Wśród zadań otwartych znajdą się zarówno takie, które będzie można rozwiązać typowym sposobem, jak i takie, które będą wymagały zastosowania niestandardowych metod rozwiązywania. Uczeń będzie musiał, wykorzystując posiadane wiadomości i umiejętności, wymyślić i zrealizować własny plan rozwiązania zadania, który pozwoli mu wykonać polecenie lub udzielić odpowiedzi na pytanie postawione w zadaniu. W niektórych zadaniach uczeń będzie musiał przedstawić uzasadnienie wskazanych zależności.

Zadania egzaminacyjne będą sprawdzały poziom opanowania umiejętności opisanych w następujących wymaganiach ogólnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego:

  • sprawność rachunkowa
  • wykorzystanie i tworzenie informacji
  • wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji
  • rozumowanie i argumentacja.

Informator - matematyka

 

Wymagania egzaminacyjne z języka angielskiego w roku 2022

 

Ogólne wymagania

  1. Znajomość środków językowych.

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych. 

  1. Rozumienie wypowiedzi

Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

III. Tworzenie wypowiedzi

Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Reagowanie na wypowiedzi

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Przetwarzanie wypowiedzi

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Szczegółowe wymagania

  1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);

2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);

3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);

4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy);

5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy);

6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);

8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);

9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);

10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);

11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);

12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);

13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).

  1. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne(np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1) reaguje na polecenia;

2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;

3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 

4) znajduje w tekście określone informacje;

5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.

  1. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne(np. wiadomość, e-mail, wpis na blogu):

1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;

6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;

7) wyraża uczucia i emocje.

  1. Uczeń reaguje w typowych sytuacjach:

1) przedstawia siebie i inne osoby;

2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

6) składa gratulacje, odpowiada na gratulacje;

7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca;

9) prosi o radę i udziela rady;

10) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;

12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);

14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

  1. Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

VII. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

VIII. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów).

  1. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne(np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
  2. Uczeń posiada świadomość językową(np. podobieństw i różnic między językami).

 

Zakres struktur gramatycznych:

CZASOWNIK

1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to workworks

2. Czasowniki posiłkowe, np. bedo

3. Czasowniki modalne:

·        can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.

·        could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.

·        may, np. May I speak to Sam? It may be too late.

·        must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.

·        should, np. You shouldn’t do it. Where should I get off?

·        will, np. I’ll wash up later. The train will be late.

4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!

5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work - worked - workeddo - did - done

6. Imiesłów czynny i bierny, np. speakingspoken

7. Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what you mean. i czynności, np. She is dancing. I am seeing my dentist tomorrow.

8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for

9. Czasy gramatyczne:

·        - Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at

·        seven.

·        - Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are

·        going to the cinema tomorrow.

·        - Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since

·        May.

·        - Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days

·        ago.

·        - Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.

·        - Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think he will win.

10. Konstrukcja „be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.

11. Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.

12. Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him.

Rzeczownik

1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money

2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog - dogs, a woman - women

3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes

4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

Przedimek

1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal

2. Przedimek określony, np. the sun, the USA

3. Przedimek zerowy, np. dinner

Przymiotnik

1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. big - bigger - the biggest, expensive - more expensive - the most expensive, good - better - the best; She is as tall as her father.

2. Użycie sosuch, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice!

3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

Przysłówek

1. Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly - more elegantly - the most elegantly, badly - worse - the worst

2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large

3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it quickly!

Zaimek

1. Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them

2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours

3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves

4. Zaimki wskazujące, np. this, those

5. Zaimki pytające, np. who, what, which

6. Zaimki względne, np. who, which, that

7. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything

8. Zaimek bezosobowy you

9. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.

Liczebnik

1. Liczebniki główne, np. one, a thousand

2. Liczebniki porządkowe, np. the first, the twenty-fourth

Przyimek

1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school

2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night

3. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen

4. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

Spójnik

Spójniki, np. and, or, because, if, while, before, so

SKŁADNIA

1. ZDANIA TWIERDZĄCE, PRZECZĄCE I PYTAJĄCE W CZASACH: PRESENT SIMPLE, PRESENT CONTINUOUS, PRESENT PERFECT, PAST SIMPLE, PAST CONTINUOUS, FUTURE SIMPLE.

2. ZDANIA Z PODMIOTEM IT, NP. IT RAINED HEAVILY LAST NIGHT.

3. ZDANIA Z PODMIOTEM THERE, NP. THERE IS A NEW RESTAURANT IN KING STREET. THERE WERE CLOUDS IN THE SKY. THERE WILL BE TWENTY PEOPLE AT THE PARTY.

4. ZDANIA Z DWOMA DOPEŁNIENIAMI, NP. YESTERDAY I BOUGHT MY GRANDMA A NICE PRESENT.

5. ZDANIA W STRONIE BIERNEJ W CZASACH: PRESENT SIMPLE, PAST SIMPLE, FUTURE SIMPLE, NP. MY CAR WAS STOLEN LAST NIGHT.

6. Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching cartoons.

7. Zdania podrzędnie złożone:

·        *przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.

·        *okolicznikowe
- celu, np. I came here to give you this letter.
- czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.
- miejsca, np. He was sitting where I had left him.
- przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.
- skutku, np. I was tired so I went straight to bed.
- warunku (typu 0, I), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party.

8. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming.

9. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room!

 

 

Drukuj

Szkoła Podstawowa

Deklaracja dostępności

 

 

 

 

Projekt:IntraCOM.pl

do góry

 

 

 

do góry