Aktywna tablica

Sprawozdanie z realizacji programu „Aktywna tablica 2023”
Pięciu nauczycieli uczestniczyło w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
Jeden nauczyciel stosujący TIK w nauczaniu uczestniczył w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli
zorganizowanej przez WOM w Katowicach. Wziął udział w trzech spotkaniach.
W szkole zorganizowano w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli trzy
lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu z matematyki, historii i zajęć rewalidacyjnych.
Dzielono się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie
w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych trzech scenariuszy zajęć
edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk (matematyka, logopedia, rewalidacja).
Wyznaczono szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole
oraz powołano nauczycielskie zespoły samokształceniowe, które wspierały dyrektora szkoły i nauczycieli
w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK:
a) zespół matematyczno-informatyczny: należeli do niego nauczyciele matematyki, informatyki,
techniki;
b) zespół do spraw realizacji zadań programu „Aktywna Tablica 2023”: uczestnikami byli
nauczyciele: matematyki, informatyki, techniki, historii, j. angielskiego, j. polskiego, pedagog,
psycholog, logopeda, nauczyciel rewalidacji, nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły wykorzystywano TIK w wymiarze
co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki począwszy od 30 listopada
2023, czyli od momentu zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach lub SOSW na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania
i uczniów w proces uczenia się.
Wybrane w ramach programu "Aktywna Tablica 2023" specjalistyczne oprogramowanie (Moc emocji,
Moc emocji pro, Zdolny uczeń, Uczeń na start, Śmiało do szkoły, Spektrum autyzmu pro, Koncentracja
uwagi pro, Percepcja słuchowa i przetwarzanie słuchowe pro, Logopedia pro, Dysleksja pro)
zainstalowano na zakupionych laptopach i tabletach. Na zajęciach z logopedii uczniowie dodatkowo
korzystali z mikrofonu oraz słuchawek. W sali matematycznej zamontowano monitor interaktywny.
Stosowanie TIK przez nauczycieli w ramach realizacji programu przyczyniło się do wzrostu zaangażowania
nauczycieli w proces nauczania oraz uczniów w proces uczenia się. Zakupione programy są wsparciem dla
nauczycieli w procesie kształcenia, uatrakcyjniły warsztat pracy, zapewniły wysoką jakość kształcenia
adekwatną do indywidualnych potrzeb uczniów. Dzięki temu uczniowie mogą zobaczyć, usłyszeć
i zrozumieć więcej. Z większą chęcią zapoznają się z tematyką związaną z emocjami oraz relacjami
społecznymi, chętnie ćwiczą percepcję słuchową, która u wielu dzieci jest zaburzona. Przyczyniają się do
skupienia uwagi i koncentracji na wykonywanym zadaniu. Niektórzy uczniowie stali się bardziej otwarci
i więcej mówią o swoich odczuciach. Pracując z monitorem interaktywnym, nauczyciele wykorzystują
edukacyjne zasoby internetowe, oprogramowanie dołączone do multibooków. Przygotowują własne
zasoby wykorzystując poznane techniki podczas szkoleń z TIK-u. Dzielą się nimi z innymi nauczycielami
w szkole oraz w ramach "Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli". Uczniowie bardziej angażują się
w proces uczenia, zwiększa się koncentracja, co ma wpływ na skupienie uwagi na ważnych problemach,
zadaniach. Wykorzystanie monitora interaktywnego zapewnia nowe doświadczenia w procesie edukacji.
Wizualizacja nauczania ułatwia zapamiętywanie poznanych treści. Wykorzystanie animacji i filmów
na lekcjach pomaga uczniom zrozumieć trudne pojęcia i zagadnienia.
Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu
W programie uczestniczyli nauczyciele o zróżnicowanym poziomie umiejętności w pracy
z wykorzystaniem narzędzi TIK. Wyzwaniem było nauczenie się obsługi monitora interaktywnego
przez nauczycieli. W miarę pracy z zakupionym sprzętem i oprogramowaniem nauczyciele nabierali
doświadczenia oraz umiejętności, praca stawała się coraz sprawniejsza.
Ocena stopnia realizacji przez szkołę zadań wynikających z udziału w Programie
Zakupione pomoce multimedialne oraz sprzęt będą nadal wykorzystywane w procesie kształcenia
dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na lekcjach. Nowoczesne technologie zwiększają
motywację uczniów i nauczycieli oraz zapewniają nowe doświadczenia w procesie edukacyjnym.
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej sprawiło, że proces nauczania przeniósł się
w inny wymiar edukacyjny. Planowane jest dalsze angażowanie nauczycieli w proces wykorzystywania
TIK na zajęciach i zwiększanie ich kompetencji w tym zakresie m.in. poprzez udział w szkoleniach oraz
dzielenie się dobrymi praktykami.

Kategoria: Powiązane pliki [1]
Format Data publikacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Szkoła
pdf 2024-08-29 Sprawozdanie_z_realizacji_programu.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 31
Sprawozdanie_z_realizacji_programu.pdf 808.94KB zobacz
do góry